توضیحات متا یا متا دسکریپشن چیست

توضیحات متا

تگ متا دسکریپشن یا توضیحات متا چیست؟

تگ متا دسکریپشن یکی از تگ های زبان HTML است که بیانگر توضیف کوتاه از محتوای یک صفحه سایت است.

تگ توضیحات متا یا متا دسکریپشن چیست؟

موتورهای جستجو علی الخصوص گوگل معمولا توضیحات متا با طول حداکثر ۱۶۰ کاراکتر را در صفحه نتایج جستجو (SERPs) نمایش می دهند.توضیحات متا در صورت رعایت اصول نگارش و طول مناسب می توانند به شدت بر روی نرخ کلیک تاثیر گذاشته و باعث افزایش ترافیک ارگانیک شوند.

توضیحات متا چیست؟نمونه توضیحات متا در SERPs

در تصویر بالا نمونه متن توضیحات متا را در صفحه نتایج جستجو مشاهده می کنید. همانطور که می بینید گوگل متن متا را طولانی تشخیص داده و بیشتر از حد قابل مشاهده را حذف نموده است.(در مورد دلیل این اتفاق جلو تر توضیح خواهم داد اما توضیح مختصر این است:گوگل الزاما توضیحات متایی که شما تعریف کنید را در صفحه نتایج جستجو قرار نمی دهد و گاهی بخشی از متن صفحه که بیشتر به درخواست کاربر شباهت دارد نمایش می دهد.)

 

<head>
  <meta name="description" content="این مثال کد توضیحات متا است.این متن در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می شود.">
</head>

نمونه کد HTML توضیحات متارا در مثال بالا مشاهده می کنید.

طول مطلوب توضیحات متا

توضیحات متا می تواند هر مقدار طولی داشته باشد اما گوگل به طور کلی ۱۵۰ تا ۱۶۰ کاراکتر آن را نمایش می دهد.

بهتر است توضیحات متا به اندازه کافی طولانی و توصیف خوبی از صفحه باشند.

بنابراین بهتر است توضیحات متا را با طولی بین ۵۰ تا ۱۶۰ کاراکتر وارد نمایید. نکته مهم در نوشتن توضیحات متا این است که طول بهینه برای توضیحات متا بسته به شرایط مختلف ،متفاوت است پس هدف شما حین نوشتن توضاحت متا،باید جلب توجه کاربر،ارائه ارزش و جذب کلیک باشد.

قالب مطلوب توضیحات متا

تگهای توضیحات متا،اگرچه در رتبه بندی نتایج موتورهای جستجو تاثیری ندارند، اما در جذب کلیک کاربر از صفحه نتایج جستجو بسیار پر اهمیت هستند. این پاراگراف های کوتاه ابزاری ایده ال برای وبمستران است تا با تبلیغ محتوای خود،کاربر را ترغیب کنند صفحه ای را مرتبط با نیاز خود تشخیص دهد و بر روی لینک کلیک کند.

توضیحات متای یک صفحه باید هوشمندانه (طبیعی،فعال و به دور از اسپم نویسی) کلمات کلیدی را که در صفحه مورد هدف قرار گرفته ، در بر داشته باشد و همچنین توضیح خوبی در مورد کلمه کلیدی داشته باشد تا کاربر را ترغیب کند بر روی لینک کلیک کند و ادامه مطلب را بخواند.توضیحات متا باید به صفحه مقصد یعنی همان صفحه ای که برایش نوشته شده مربوط باشد و از توضیحات متای صفحات دیگر متمایز باشد.

فاکتور رتبه بندی گوگل

اگرچه گوگل در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که نه تگ توضیحات متا و نه تگ متای کلمات کلیدی در رتبه بندی نتایج جستجو تاثیری ندارند، اما این گفته گوگل به معنی عدم تاثیر مستقیم توضیحات متا بر روی رتبه بندی نتایج جستجو است.

تگ توضیحات متا و تگ عنوان سئو (مطالعه کنید: تگ عنوان یا عنوان سئو چیست؟) که در صفحه نتایج جستجو (SERPs) نمایش داده می شوند،می توانند به صورت غیر مستقیم و با افزایش نرخ کلیک باعث بهبود رتبه در نتایج جستجو شوند.

بنابراین نوشتن توضیحات متای مناسب و توصیف خوب از صفحه، کار مهمی برای کسب رتبه در نتایج جستجو است.

شیوه نوشتن تگ توضیحات متا

متن تبلیغاتی قانع کننده بنویسید

توضیحات متا به عنوان یک محتوای تبلیغاتی در صفحه نتایج جستجو می تواند بازدید کنندگان را به سایت جذب کند،بنابراین بخشی مهم در فرایند بازاریابی جستجو (Search Marketing) است.

توضیحات خوانا و قانع کننده با استفاده از کلمات کلیدی مهم می تواند نرخ کلیک ورودی از موتورهای جستجو را افزایش دهد.

برای به حداکثر رساندن نرخ کلیک در صفحه نتایج جستجو باید این نکته را بدانید که گوگل و سایر موتورهای جستجو، کلمات کلیدی استفاده شده در توضیحات متا را در صورت تطبیق با کوئری جستجوی کاربر، به صورت برجسته (Bold) نمایش می دهند.این متن برجسته شده می تواند توجه کاربر را به خود جلب کرده و برای کلیک روی لینک شما تصمیم بگیرد،پس تا حد امکان از کلمات کلیدی که ممکن است کاربران در گوگل جستجو کنند در توضیحات متا استفاده کنید.

کلمات کلیدی در توضیحات متا

تگ های توضیحات متا را کپی نکنید

مانند تگ title و متن قابل کلیکی که در صفحه نتایج جستجو نمایش می دهید، توضیحات متا نیز باید منحصر به فرد و غیر کپی باشند و در صورتی که از توضیحات متای کپی شده و تکراری استفاده کنید، نتایج مربوط به سایتتان با توضیحات مشابه یکدیگر نمایش داده می شود.

برای هر صفحه به صورت انحصاری توضیحات متا بنویسید،توضیحاتی که شما برای یک صفحه می نویسید شبیه به صفحه دیگر نیست و این اطمینان وجود دارد که دچار توضیحات متای تکراری نشوید.البته در صورت استفاده از ابزارهای سئو مانند Yoast،می توان توضیحات متای منحصر به فرد و غیر تکراری را به صورت اتوماتیک ایجاد کرد.

علامت نقل قول (Double Quotation) در توضیحات متا نگذارید

زمانی که علامت نقل قول ( ” ) در توضیحات متای HTML استفاده شود، گوگل هنگام نمایش در صفحه نتایج جستجو، این بخش را حذف می کند. برای جلوگیری از حذف ناخواسته بخشی از توضیحات متای اختصاصی تان، بهترین کار این است که تمام کاراکترهای غیر الفبایی (non-alphanumeric) را از توضیحات متا حذف کنید.

کاراکترهای غیر آلفانومریک یا غیر الفبایی

اگر علامتهایی مثل ” در متن شما مهم هستند می توانید از موجودیتهای HTML استفاده کنید (HTML entity).

شیوه استفاده از موجودیت های HTML به صورت زیر است:

&نام_موجودیت;
یا
&#شماره_موجودیت;

مثال:

<meta name=”description” content=”این متن یک توضیح در مورد علامت نقل قول است. &quot;نقل قول از سایت MOZ برای نوشتن کلمه کلیدی بهینه است&quot;. شما می توانید از کاراکترهای HTML در توضیحات متای خود استفاده کنید.”>

در متن فوق موجودیت &quot; به شکل ” نمایش داده خواهد شد.

برای مطالعه بیشتر در مورد HTML entities به سایت W3Schools مراجعه کنید.

گاهی اوقات ننوشتن توضیحات متا ایرادی ندارد

اگرچه منطق می گوید نوشتن توضیحات متا برای صفحات، کاری عاقلانه است تا اینکه موتورهای جستجو بخشی از متن صفحه را به عنوان متای توضیحات در صفحه نتایج جستجو نمایش دهند، اما همیشه این منطق درست نیست.

از این قاعده کلی استفاده کنید تا بفهمید که برای کدام صفحه توضیحات متا بنویسید و برای کدام صفحه خالی بگذارید تا خود گوگل توضیحات را از متن صفحه شناسایی کرده و نمایش دهد:

اگر صفحه شما یک تا سه کلمه کلیدی پر جستجو را هدف قرار داده است، توضیحات متای خود را طبق این کلمات کلیدی و برای کاربرانی بنویسید که کوئری هایی مشابه این کلمات کلیدی جستجو می کنند. اگر صفحه شما ۳ تا یا بیشتر کلمات کلیدی طولانی را مورد هدف قرار داده است، شاید بهتر باشد که توضیحات متا را خالی بگذارید تا گوگل توضیحات متا را از متن صفحه جمع آوری کرده و نمایش دهد.

دلیل این کار این است که گوگل هنگام جمع آوری توضیحات متا از درون متن صفحه، کلماتی را که کاربر به همراه کلمه کلیدی در کوئری جستجو وارد کرده را از متن صفحه شناسایی کرده و نمایش می دهد. اگر یک وبمستر توضیحات متا بنویسد، احتمال اینکه بتواند توضیحاتی مطابق با کوئری های جستجو همانند آنچه که موتورهای جستجو به صورت طبیعی ایجاد می کنند بنویسد پایین خواهد بود.

اخطار در مورد خالی گذاشتن و ننوشتن تگ توضیحات متا: به یاد داشته باشید که سایتهای اجتماعی اشتراک گذاری مانند فیسبوک معمولا از تگ توضیحات متا به عنوان توضیحات محتوای اشتراک گذاشته شده یک سایت استفاده می کنند. در صورت نداشتن تگ توضیحات متا، فیسبوک و دیگر سایتهای اشتراک گذاری اولین بخش متن درون صفحه را به عنوان توضیحات شناسایی کرده و نمایش می دهند و این می تواند یک تجربه کاربری بد برای کسانی که در فیسبوک محتوای اشتراک گذاشته شده شما را می بینند به همراه داشته باشد.

نمونه توضیحات متا در HTMLنمایش تگ توضیحات متا برای اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی

در تصویر بالا متن توضیحات متا به عنوان توضیحات هنگام اشتراک گذاری در فیسبوک قرار گرفته است است.

موتورهای جستجو همیشه از توضیحات متای شما استفاده نمی کنند.

موتورهای جستجو گاهی اوقات می توانند توضیحات متایی که مدیر سایت در کدهای HTML سایت قرار داده را نادیده بگیرند.

دقیقا نمی توان تعیین کرد چه زمانی و تحت چه شرایطی این اتفاق می افتد اما معمولا زمانی که گوگل یا دگیر موتور های جستجو، تشخیص دهند توضیحات متایی که در کدهای HTML صفحه تعریف شده، به اندازه کافی به سوال کاربر پاسخ نمی دهد، در این صورت قسمتی از متن صفحه را متناسب با کوئری جستجوی کاربر شناسایی کرده و نمایش می دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *