بهینه سازی سایت یا سئو چیست؟

بهینه سازی سایت یا سئو سایت چیست؟

به مجموعه فعالیت هایی که برای کسب رتبه های نخست در صفحه نتایج موتورهای جستجو (ُSERPs یا Search Result Pages) علی الخصوص موتور جستجوی گوگل انجام می شود، بهینه سازی سایت یا سئو (SEO یا Search Engine Optimization) می گویند. آنچه که ما با سئو انجام می دهیم افزایش ترافیک آن هم از نوع با کیفیت و به شکل ارگانیک و طبیعی (غیر پرداختی) است.

بهینه سازی سایت

برای درک مفهوم کاملی از سئو، تعریف بالا را به بخش های زیر تقسیم کرده و هر کدام را بررسی می کنیم:

  • کیفیت ترافیک (Quality of Traffic) شما می توانید به اندازه تمامی کاربران اینترنتی ،ترافیک جذب سایت خودتان کنید اما آیا همه این ترافیک با کیفیت است؟اگر ترافیک بی ارتباط با موضوع کاری تان وارد سایتتان کنید این ترافیک بی کیفیت است. شما باید بازدید کننده هایی جذب کنید که دقیقا به محصول شما نیاز دارند.

    (فرض کنید شما شمع تولد می فروشید اما گوگل بازدید کنندگانی را به دنیال قطعه شمع اتوموبیل برای شما بفرستد، این نوع ترافیک بی کیفیت است.)

  • کمیت ترافیک (تعداد بازدید) زمانی که توانستید ترافیک باکیفیت و کلیک های درستی از صفحه نتایج جستجو (SERPs) جذب کنید زمان جذب بازدید بیشتر است که بسیار مفید است.
  • نتایج ارگانیک تبلیغات بخش عمده ای از صفحات نتایج جستجو را تشکیل می دهند اما امکان جذب ترافیک با کیفیت آن هم بدون فعالیت های تبلیغاتی مثل Google Adwords وجود دارد. هر گونه ترافیکی که بدون پرداخت پول جذب می کنید،ترافیک ارگانیک است.

شاید به این فکر کرده باشید که موتورهای جستجو مثل گوگل ، بینگ ،یاهو یا هر موتور جستجوی دیگری که استفاده می کنید چگونه سوال یا رشته کاراکتری که شما وارد می کنید را گرفته و لیستی از لینکهایی که ممکن است پاسخ سوال شما را داشته باشند نمایش می دهند.

این نحوه کارکرد گوگل یا هر موتور جستجوی دیگر است: موتورهای جستجو یک Crawler (خزنده) دارند که اصطلاحا بر روی تمامی مطالب در دسترسشان می خزند و این اطلاعات را جمع آوری کرده و به موتور جستجو باز می گردانند و این اطلاعات به صورت فهرستی ذخیره می شود. سپس این فهرست توسط الگوریتمی با کوئری یا سوال شما تطبیق داده شده و بر اساس نزدیکی به جواب شما لیستی از لینک ها نمایش پیدا خواهد کرد.

این همه چیز درباره دو کلمه اول SEO یعنی Search Engine است.

کلمه آخر یعنی بهینه سازی (Optimization) همه آن چیزی است که انجام می دهیم تا محتوای ما توسط موتور جستجو به کاربرانی که به محتوای ما نیاز دارند نمایش داده شود.

بهینه سازی سایت جنبه های مختلفی دارد از تگ عنوان و متا دسکریپشن گرفته تا طول متن و لینک ها و …

دز این مجموعه آموزش ها به پاسخ سوال سئو چیست و بهینه سازی سایت خواهیم پرداخت.

مقاله یادگیری سئو را از کجا شروع کنم را مطالعه کنید تا به دید کاملی از فرایند یادگیری سئو برسید.

بهینه سازی سایت به دو بخش کلی سئوی داخلی (On-Page SEO یا  On-Site SEO) و سئوی خارجی (Off-Page SEO یا Off-Site SEO) تقسیم می شود.

تفاوت سئوی داخلی و سئوی خارجی

فاکتورهای بهینه سازی سایت که به درون سایت مربوط است (مانند تگ های عنوان و توضیحات و …) سئوی داخلی و فاکتورهای خارجی که رتبه سایت در صفحه نتایج جستجو را تعیین می کنند (مانند تعداد بک لینک ها یا سیگنالهای شبکه های اجتماعی و…) سئوی خارجی را تشکیل می دهند.

سئوی داخلی سنگ بنا و پایه و اساس بهینه سازی را تشکیل می دهد، به این معنا که شما در ابتدا باید وبسایت با کیفیتی از لحاظ فاکتور های سئوی داخلی داشته باشید و سپس از طریق سئوی خارجی از موتورهای جستجو بخواهید ترافیک باکیفیت بیشتری به شما بدهند. اگر مسائل فنی و داخلی سایت را به خوبی مدیریت نکنید سئوی خارجی نمی تواند اثری در کسب رتبه بهتر و جذب ترافیک بیشتر برای شما داشته باشد.

فاکتور های سئوی داخلی :

در اینجا به ۱۰ مورد از مهمترین فاکتور های سئوی داخلی اشاره کردم که طی این مراحل می تواند به افزایش ترافیک ، بهبود رتبه در گوگل و نرخ تبدیل سایت تان منجر شود:

۱- الگوریتم E-A-T

الگوریتم E-A-T مخفف کلمات زیر است:

  • Expertise (تخصص) به این معناست که شما باید در زمینه کاری خودتان تخصص داشته باشید و توانایی خلق و اثبات محتواهای درون سایت را داشته باشید.
  • Authoritativeness (مسئولیت پیذیری) اعتبار و اثبات محتوای درون سایتتان بر عهده شماست ، شما در قبال محتوایی که به کاربر ارائه می کنید باید مسئولیت پذیر باشید.
  • Trustworthiness (قابل اعتماد بودن) هر چیزی که بتواند اعتماد کاربر جلب کند ، در این مورد امنیت و کیفیت سایت بسیار تاثیر گذار هستند (بعنوان مثال فعالسازی گواهی SSL می تواند بسیار در قابل اعتماد بودن یک سایت مخصوصا سایتهایی که فرایند پرداخت آنلاین و ثبت اطلاعات بانکی دارند اثر گذار باشد).

از طریق این سه عامل، یک برند ، سایت و محتوای آن را ارزیابی شده و در رتبه بندی سایت ها تاثیر می پذیرد.

گوگل میخواهد بهترین نتایج را به کاربران خود نمایش داده و هرگز قصد ندارد محتوای بی کیفیت از برندی بی اعتبار را تبلیغ کند.

گوگل همیشه در تلاش است تا تضمین کن محتوای با کیفیت را به کاربر نمایش می دهد.بنابراین به طور مداوم الگوریتم ها را به گونه ای بروزرسانی می کند تا اطمینان حاصل کند سایت هایی که دارای محتوای با کیفیت هستند در رتبه های بالاتر و سایت هایی که دارای محتوای ضعیف و بی کیفیت هستند از دید کمتری برخوردار باشند.

رابطه مستقیمی بین صفحه نتایج جستجو و آنچه که از نظر گوگل محتوای با کیفیت است وجود دارد

با این تعاریف مشخص است که الگوریتم E-A-T در نتایج جستجوی ارگانیک گوگل نقش دارد پس باید در استراتژی سئوی داخلی سایتتان مورد توجه قرار بگیرد.

۲- تگ عنوان (<title>)

تگ عنوان یک تگ HTML در قسمت HEAD است که نمایانگر عنوان صفحه یا محتوا است.

این عنوان در بالای پنجره مرورگر حین مشاهده صفحه شما دیده می شود.

این عناوین معمولا در نتایج جستجو به صورت لینک متنی قابل کلیک مشاهده می شود.

با این تفاسیر صفحات منتشر شده سایتتان را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که تگهای عنوان به درستی وارد شده اند.

پیشنهاد می کنم مقاله متا تگ عنوان چیست؟ برای آشنایی بیشتر با تگ عنوان مطالعه کنید.

۳- توضیحات متا (Meta Description)

از ابتدا تا امروز ، توضیحات متا یک نکته مهم در فرایند سئو بوده است.

توضیحات متا نوعی از تگ متا است که توضیحی راجع به محتوای یک صفحه ارائه می کند ، این توضیحات در صفحه نتایج جستجو در زیر عنوان نمایش داده می شوند.

به گفته گوگل توضیحات متا تاثیری در الگوریتم های رتبه بندی ندارد ولی تاثیرات غیر مستقیم توضیحات متا را نمی توان نادیده گرفت.

توضیحات متایی که به خوبه نوشته شده باشد می تواند باعث افزایش نرخ کلیک سایت (CTR) و درک بهتر از محتوای صفحه سایت شما و آنچه که ارائه می کنید شود.

این مقاله رو بخوانید تا بهینه نویسی توضیحات متا رو یاد بگیرید: توضیحات متا یا متا دسکریپشن چیست؟

۴- عناوین صفحه

اگر می خواهید محتوای سایتتان عملکرد مناسبی داشته باشد عناوین جذاب و متقاعد کننده بنویسید.

عنوان جذابی که در صفحه نتایج جستجو نمایش پیدا می کند می تواند باعث بهبود نرخ کلیک (CTR) و افزایش ترافیک ورودی سایت شما شود.

منظور از این عنوان ، متن قابل کلیکی است که در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می شود.

این مقاله را بخوانید تا عناوین جذاب و کاربر پسند بنویسید: چگونه یک عنوان سئوی خوب بنویسم؟

۵- تگ های هدر (H1-H6)

تگ های عنوان (H1-H6) تگ های HTML هستند که بیانگر عنوان و زیر عنوان های متن ها و پاراگراف های صفحات شما هستند.

تگ های هدر دیگر به اندازه سابق در رتبه بندی صفحات تاثیر ندارند اما این تگها هنوز هم یک کاربرد مهم دارند: برای بهینه سازی سایت و کاربران.

تگ های هدر می توانند به صورت غیر مستقیم در رتبه بندی شما در گوگل اثر بگذارند.

با تگهای هدر خواندن مطالب خود را آسان تر و لذت بخش تر می کنید.

همچنین تگهای عنوان می توانند در زمینه محتوای غنی (Rich Snippets) با موتور های جستجو تعامل داشته باشند.

۶- سئو نویسی

سئو نویسی به این معناست که هنگام نوشتن محتوا هم موتور جستجو و هم ذهن کاربر را در نظر بگیرید.

پشت نوشتن محتوای با کیفیت از لحاظ سئو ، استراتژی وجود دارد و این چیزی نیست که تنها با پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب و نوشتن محتوا برای کلمات کلیدی انجام شود.

به یاد داشته باشید که محتوا را برای کاربر بنویسید نه برای موتورهای جستجو ، محتواهای با کیفیت و مرتبط با خواسته کاربران بنویسید.

۷- ناکارامدی کلمه کلیدی

به این سوال پاسخ دهید:

هرچه صفحات بیشتری را برای هدف قرار دادن یک کلمه کلیدی ایجاد کنید بهتر می توانید در نتایج گوگل رتبه بالا کسب کنید درست است؟یا غلط؟

غلط!

هدف قرار دادن یک کلمه کلیدی در چندین صفحه می تواند باعث ناکارامدی کلمه کلیدی می شود که می تواند عواقب بسیار بدی برای سئوی داخلی سایت به همراه داشته باشد.

وقتی چندین صفحه را برای کسب رتبه در یک کلمه کلیدی یکسان ایجاد می کنید، در واقع دارید با خودتان رقابت می کنید.

بنابراین خیلی مهم است که بررسی کنید اگر صفحاتی با کلمه کلیدی ناکارامد در سایت شما هست برطرف کنید.

۸- حسابرسی محتوا (رسیدگی مجدد محتواها)

بیشتر محتوا نویس ها تمرکز خود را بر روی تولید محتواهای جدید گذاشته اند و فراموش می کنند محتواهای موجود و قبلی خود را رسیدگی مجدد کنند در صورتی که این کار اشتباه است.

حسابرسی مجدد محتوای موجود شما بسیار مهم است چرا که به شما کمک می کند:

  • ارزیابی کنید که محتوای قبلی شما در حال دستیابی به اهداف تعیین شده شما هست یا خیر
  • مشخص کنید اطلاعات موجود در محتوای شما هنوز صحیح است یا قدیمی و منسوخ شده
  • تعیین کنید چه نوع محتوا برای شما کار کند.

حسابرسی محتوا می تواند به استراتژی بهینه سازی سایت شما کمک زیادی کند و باید بطور منظم انجام شود.

۹- بهینه سازی تصاویر

افزودن تصاویر به صفحات وب راهی برای جذاب کردن صفحه و سایت شمایت ، اما این مساله ممکن است در بعضی تصاویر حتی باعث کندی سایت شما و افت کیفیت سایتتان شود.

بهینه سازی تصاویر به شما کمک می کند تا از یک امتیاز ارزشمند سئو برخوردار شود.

بهینه سازی تصاویر مزایای زیادی دارد، از جمله:

  • فرصت کسب رتبه در نتایج جستجوی تصاویر گوگل
  • تجربه کاربری بهتر
  • بارگذاری سریع صفحات

تصاویر را از لحاظ ابعاد و حجم بهینه کنید و همچنین از تصاویر مرتبط با محتوا استفاده کنید و تصاویر بی ربط را حذف کنید.خاصیت alt تصاویر را خالی نگذارید چرا که گوگل رتبه بندی تصاویر را بر اساس خاصیت alt انجام می دهد.

۱۰- مشارکت کاربر (User Engagement)

تقویت عناصر SEO در صفحه وب سایت شما فقط نیمی از راه سئوی داخلی است.

نیم دیگر راه این است که اطمینان حاصل کنید که کاربران از سایت شما پرش (Bounce) نمی کنند و با محتوای شما ارتباط برقرار کرده و در آینده نیز به سایت شما بر می گردند.

حفظ بازدیدکنندگان موجود، یک چالش بزرگ اما امکان پذیر است.

برای افزایش مشارکت کاربر از روش هایی مثل افزایش سرعت سایت ، تجربه کاربری ، بهینه سازی محتوا و … استفاده کنید.

فاکتورهای سئوی خارجی :

۱- لینک سازی یا بک لینک (Backlink)

لینک سازی فرایند ایجاد پیوند سایت به سایت های دیگر است.

به زبان ساده بک لینک به معنی معرف برای کسب و کار شماست.

با لینک سازی صحیح می توانید میزان ترافیک ورودی به سایت خود و همچنین اعتبار سایتتان را افزایش دهید.

الگوریتم های گوگل پیچیده و همیشه در حال تحول هستند ، اما بک لینک ها همچنان در تعیین رتبه سایت در نتایج جستجو به عنوان یک عاملی مهم باقی مانده اند. لینک سازی یکی از روشهای های متعدد در بهینه سازی موتور جستجو (SEO) است، بک لینکهایی که دریافت می کنید، سیگنالی به گوگل ارسال می کنند و این سیگنال برای گوگل به معنی با کیفیت بودن و مورد تایید بودن سایت شما خواهد بود. بنابراین ، سایتهایی که دارای بک لینک های بیشتری هستند ، شانس بیشتری برای کسب رتبه های بالاتر در صفحه نتایج جستجو دارند.

هر نوع بک لینکی با کیفیت نیست! از روش های لینک سازی کلاه سفید و بی خطر استفاده کنید. اگر یک شرور معرف شما باشد، اعتبار شما را پایین می آورد پس حتما باید از سایتهای معتبر و مرتبط لینک دریافت کنید.

لینک سازی بر اساس شیوه انجام می تواند کلاه سفید یا کلاه سیاه باشد.

به یاد داشته باشید در صورتی که گوگل بفهمد شما از شیوه های سئوی کلاه سیاه استفاده کردید،  سایتتان با جریمه سنگینی مواجه خواهد شد.

گوگل هم می تواند بهترین دوست دنیا باشد و هم بدترین دشمن! انتخاب با شماست که با آن دوستی کنید (سئوی کلاه سفید) یا دشمنی (سئوی کلاه سیاه)

۲- شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی یکی از ابزارهای قدرتمند سئوی خارجی است که تاثیر نسبتا خوبی در رتبه سایت در نتایج جستجو دارد.

اگر یک کسب و کار در شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک ، لینکدین ، توییتر و … محبوبیت کسب کند چه اتفاقی می افتد؟

یکی از معیارهای گوگل برای رتبه بندی سایتها، سیگنالی است که یک سایت و برند از شبکه های اجتماعی دریافت می کند. محبوییت یک برند و سایت در شبکه های اجتماعی از دید گوگل نشانه رضایت مردم از یک برند و سایت است، هیچ چیز برای گوگل از رضایت کاربران مهمتر نیست و تمام تلاش گوگل بر این است که کاربران خود را به سایتهای مفید و مطابق با نیاز بازدیدکننده هدایت کند.

حضور و تعامل با کاربران و همچنین اشتراک گذاشته شدن مطالب سایت در شبکه های اجتماعی می تواند منجر به بهبود رتبه گوگل شود، از طرفی اشتراک گذاری لینک سایت در شبکه های اجتماعی ماند لینکدین ، فیسبوک ، توییتر و … که امکان درج لینک و ایندکس شدن در گوگل را دارند، می تواند برای سایت یک بک لینک با کیفیت نیز به همراه داشته باشد پس بهتر است برای شبکه های اجتماعی در استراتژی بهینه سازی سایت نقشی موثر در نظر گرفته شود.

۳- مشارکت در انجمن ها

شیوه ای از تکنیک های لینک سازی که البته در شاخه بهینه سازی سایت با شیوه های کلاه سفید نیست وجود دارد که در انجمن ها حساب کاربری ساخته و در پروفایل کاربری، لینک قرار دهیم. این شیوه خیلی تاثیر مثبتی نمی تواند داشته باشد و حتی ممکن است به عنوان لینک اسپم شناسایی شود چرا که گوگل بر روی لینک گرفتن از سایتهای بی ارتباط از لحاظ شاخه کاری حساس است، اما آنچه که در موردش صحبت می کنم ارتباط با انجمن های مرتبط با کسب و کار و سایت خودتان است. حضور در انجمن های مرتبط با حوزه کاری خود، تبادل نظر و پاسخ به سوالات کاربران انجمن باعث افزایش اعتماد و تمایل به برند می شود همچنین می توان در پروفایل کاربری و امضای کاربر لینک سایت خود را قرار داد تا یک بک لینک با ارزش از انجمن بدست آید.

۴- اشتراک گذاری با RSS

RSS مخفف کلمات Rich Site Summary (محتوای خلاصه ی غنی) و به تعبیری دیگر Really Simple Syndication می باشد.

به وسیله RSS امکان اشتراک گذاری و تبادل مطالب بروز شده و بتازگی منتشر شده با کاربران و همچنین با وبسایتهای دیگر (سایتهای خبرخوان) فراهم می شود. RSS  ابزاری قدرتمند در بهینه سازی سایت محسوب می شود که می تواند در رتبه بندی سایت در نتایج جستجو موثر باشد.

RSS یک ساختار بر اساس زبان XML است که در آن تمام یا چکیده مطالب منتشر شده به همراه اطلاعاتی شامل عنوان،تصویر نوشته، تاریخ و … را می توان قرار داد ، پس از آن یک لینک خوراک خبری از سایت شما می تواند در اختیار کاربران و خبرخوانها قرار بگیرد. این کار می تواند سهولت دسترسی کاربران به مطالب تازه منتشر شده سایت را به همراه داشته باشد و از طرفی در صورتی که سایتهای دیگر از RSS یک استفاده کنند، بک لینک برای سایت ایجاد می شود. اگر سایت بر پایه وردپرس ایجاد شده باشد و در صورت استفاده از پلاگین سئوی یوست ، RSS بدون نیاز به کار خاصی ایجاد می شود و می توان برای استفاده در کنار دیگر آیکونهای اشتراک گذاری قرار داد.

پس از اینکه RSS راه اندازی شد، می توان از طریق ابزارهای اشتراک گذاری مانند IFTTT و … ارتباطی بین سایت و شبکه های اجتماعی برقرار کرد و به صورت اتوماتیک مطالب جدید را در شبکه های اجتماعی اشتراک گذاری کرد.

 

اگر سایت شما فروشگاهی است،قدم بعد از بهینه سازی سایت افزایش فروش سایت است پیشنهاد می کنم مقاله ۲۵ راهکار برای افزایش فروش آنلاین را نیز مطالعه کنید.

این مطلب به طور مداوم بروزرسانی خواهد شد.

به مجموعه فعالیت هایی که برای کسب رتبه های نخست در نتایج موتورهای جستجو (SERP یا Search Result Page) علی الخصوص موتور جستجوی گوگل انجام می شود، بهینه سازی سایت یا سئو (SEO یا Search Engine Optimization) می گویند. آنچه که ما با سئو انجام می دهیم افزایش ترافیک آن هم از نوع با کیفیت و به شکل ارگانیک و طبیعی (غیر پرداختی) است.
هدف بهینه سازی سایت:

  • کیفیت ترافیک (Quality of Traffic)
  • کمیت ترافیک (تعداد بازدید)
  • نتایج ارگانیک

بهینه سازی سایت به دو بخش کلی سئوی داخلی (On-Page SEO یا  On-Site SEO) و سئوی خارجی (Off-Page SEO یا Off-Site SEO) تقسیم می شود.

تفاوت سئوی داخلی و سئوی خارجی

فاکتورهای بهینه سازی سایت که به درون سایت مربوط است (مانند تگ های عنوان و توضیحات و …) سئوی داخلی و فاکتورهای خارجی که رتبه سایت در صفحه نتایج جستجو را تعیین می کنند (مانند تعداد بک لینک ها یا سیگنالهای شبکه های اجتماعی و…) سئوی خارجی را تشکیل می دهند.

فاکتور های سئوی داخلی :

۱- الگوریتم E-A-T

  • Expertise (تخصص)
  • Authoritativeness (مسئولیت پیذیری)
  • Trustworthiness (قابل اعتماد بودن)

۲- تگ عنوان (<title>)

۳- توضیحات متا (Meta Description)

۴- عناوین صفحه

عناوین جذاب و متقاعد کننده باعث بهبود نرخ کلیک (CTR) و افزایش ترافیک ورودی سایت می شود.

۵- تگ های هدر (H1-H6)

به بهینه سازی سایت و خوانایی محتوا کمک می کنند.

۶- سئو نویسی

برای کاربر محتوا بنویسید و برای گوگل بهینه سازی کنید.

۷- ناکارامدی کلمه کلیدی

استفاده از کلمه کلیدی تکراری ممنوع!

۸- حسابرسی محتوا (رسیدگی مجدد محتواها)

محتواهای قدیمی را بررسی مجدد و بروز کنید.

۹- بهینه سازی تصاویر

۱۰- مشارکت کاربر (User Engagement)

کاربرانتان را به سایتتان وفادار کنید.

فاکتورهای سئوی خارجی :

۱- لینک سازی یا بک لینک (Backlink)

از سایتهای معتبر و مرتبط برای سایتتان لینک بگیرید.

۲- شبکه های اجتماعی

سیگنال های اجتماعی یک معیار موثر در رتبه بندی سایتها است. در شبکه های اجتماعی با کاربران تعامل کنید.

۳- مشارکت در انجمن ها

در انجمن های زمینه کاری تان به سوالات کاربران پاسخ دهید و برندتان را معرفی و معتبر کنید.از انجمن های مرتبط با کسب و کارتان بک لینک بگیرید.

۴- اشتراک گذاری با RSS

RSS مخفف کلمات Rich Site Summary (محتوای خلاصه ی غنی) است و به وسیله آن می توان محتواهای تازه منتشر شده را در شبکه های اجتماعی و خبرخوان ها منتشر کرد. RSS یک ابزار قوی در بهبود رتبه و بهینه سازی سایت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *