تگ عنوان یا عنوان سئو چیست؟

تگ عنوان (title)

متا تگ عنوان چیست؟

تگ عنوان (<title></title>) یکی از تگ های زبان HTML است که نمایانگر عنوان صفحه یا نوشته است.

تگ عنوان یا عنوان سئو

تگ های عنوان به صورت متن قابل کلیک در صفحه نتایج جستجو (SERPs) نمایش داده می شوند و از جنبه های مختلف از جمله بهینه سازی سایت ، قابلیت دسترسی و جذب کلیک بیشتر و همچنین اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مهم است.

نمونه کد HTML تگ عنوان

<head>
  <title>عنوان صفحه من</title>
</head>

فرمت بهینه تگ عنوان

فرمت پیشنهادی و بهینه برای تگ عنوان به شکل زیر است:

کلمه کلیدی اصلی – کلمه کلیدی مرتبط (یا مترادف) | نام برند

مثال: دریل برقی – ابزارآلات برقی | فروشگاه ابزارکار

طول مطلوب و بهینه تگ عنوان

گوگل به طور معمول ۵۰ تا ۶۰ کاراکتر اول یک تگ عنوان را در صفحه نتایج جستجو نمایش می دهد.

اما نمی توان تعداد دقیقی کاراکتر تعیین کرد چرا که ممکن است این تعداد کاراکتر در نمایشگر های مختلف زیاد و یا کم شود.این نکته را نیز باید در نظر گرفت که گوگل در حال حاضر حداکثر عناوینی با عرض نمایشی ۶۰۰ پیکسل را نمایش می دهد و بیشتر از ۶۰۰ پیکسل را نادیده می گیرد.

بهتر است تگ های عنوان را با طول کاراکتر متوسط ایجاد کنید تا به درستی دیده شده و بهترین اثرگذاری را بر روی ذهن مخاطب و متقاعد کردن او برای کلیک داشته باشد. (کمتر از ۶۰ کاراکتر به نظر ایده ال است.)

چرا تگ عنوان مهم است؟

تگ عنوان یک عامل مهم در شناسایی محتوای یک صفحه توسط موتور های جستجو است و از طرفی احتمالا اولین چیزی است که کاربر از یک سایت می بیند.

تگ عنوان سه کاربرد عمده دارد :

  • نمایش در صفحه نتایج جستجو
  • نمایش در بالای پنجره مرورگر وب
  • نمایش در شبکه های اجتماعی هنگام اشتراک گذاری محتوای سایت

۱-صفحه نتایج موتورهای جستجو :

تگ عنوان یک صفحه ، به صورت متنی قابل کلیک و عنوان لینک سایت در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می شود.

عنوان صفحه در نتایج جستجو

عنوان نوشته شده می تواند عامل موفقیت و یا شکست یک برگه باشد.

عناوین جذاب و متقاعد کننده باعث افزایش چشمگیر نرخ کلیک یک صفحه در نتایج جستجو می شوند و همینطور برعکس،یک عنوان بد، می تواند کاربر را از کلیک روی یک نتیجه جستجو منصرف کند.

تگ عنوان اولین چیزی است که کاربر اینترنتی در جستجوی ارگانیک از یک سایت مشاهده می کند و اولین ارتباط کاربر با یک سایت است.

۲- پنجره مرورگر وب

تگ عنوان همچنین در بالای پنجره مرورگر وب نمایش داده می شود و به کاربران کمک می کنددر صورتی که چندین پنجره باز در مرورگر دارند با این عناوین راحت تر بتوانند به محتوا و صفحه یک سایت برگردند.

نمایش عنوان صفحه در مرورگر

۳- شبکه های اجتماعی

برخی از وبسایت ها و شبکه های اجتماعی که قابلیت اشتراک گذاری محتوای یک سایت را دارند، از تگ عنوان برای نمایش عنوان محتوای اشتراک گذاشته شده استفاده می کنند.

در عکس زیر محتوای اشتراک گذاشته شده در فیسبوک را می بینید.

نمایش تگ عنوان برای اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی

بعضی از شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر ، تگ های متای جداگانه ای دارند که به شما این امکان را می دهد عناوین دیگری متفاوت با آنچه در عنوان صفحه سایت نوشته شده وارد کنید.

چگونه یک عنوان سئوی خوب بنویسم؟

تگ های عنوان بخش مهمی از بهینه سازی موتور جستجو و تجربه کاربر (User Experience) هستند و نوشتن عنوان به طور مؤثر کاری ساده و با تأثیر بالا برای بهینه سازی است. در اینجا مهمترین نکات بهینه سازی تگ های عنوان برای موتورهای جستجو و کاربر پسندی را ذکر کرده ام:

۱- طول عنوان

اگر عنوان یک صفحه بیشتر از محدوده قابل مشاهده باشد، گوگل به طور اتوماتیک در انتهای عنوان (…) گذاشته و عنوان را کوتاه می کند که این می تواند منجر به حذف شدن کلمات مهم در عنوان صفحه شود.

طول کاراکتری دقیقی برای طول عنوان معین نشده اما بر اساس تجربه بهتر است طول عنوان حداکثر ۶۰ کاراکتر بوده و حداکثر در عرض ۶۰۰ پیکسل قابل مشاهده باشد.

بعضی از کاراکتر ها عرض کمی را اشغال می کنند مانند حرف ا ( الف ) و در مقابل حرف ت به مراتب عرض بیشتری را در اختیار می گیرید بنابراین طول عنوان به کاراکترهای استفاده شده بستگی دارد.

در صورتی که عنوان انگلیسی باشد یا کلمات انگلیسی در عنوان باشد، نباید از حروف در حالت بزرگ (CAPS) استفاده کرد.

۲- از نوشتن بیش از حد کلمات کلیدی سئو در عنوان خودداری کنید

نوشتن عنوان طولانی اگرچه اشتباه است اما از نظر گوگل مجازاتی ندارد، اما نوشتن عنوان با تکرار بیش از حد کلمه کلیدی باعث تجربه کاربری ناخوشایند می شود، مانند مثال زیر:

طراحی سایت – طراحی سایت ارزان – طراحی سایت حرفه ای – بهترین طراحی سایت – طراحی سایت فروشگاه

از نوشتن عناوینی که لیستی از کلمات کلیدی یا شکل های دیگر یک کلمه کلیدی هستند خودداری کنید.

این عناوین برای کاربران جلوه بدی دارد و باعث بازخورد منفی می شود و ممکن است باعث جریمه سایت از سوی گوگل شود. بجای این کار، هر نسخه از کلمه کلیدی را در یک صفحه و عنوان جداگانه قرار دهید.

۳- عناوین منحصر به فرد

برای هر صفحه باید عنوان منحصر به فرد تعریف شود.

عناوین به گوگل کمک می کنند تا بفهمد یک صفحه محتوای منحصر به فرد و غیر تکراری و با ارزش دارد. اگر عناوین تکراری برای صفحات استفاده شود، ممکن است گوگل این صفحات را تکراری تشخیص دهد.

همچنین منحصر به فرد بودن عناوین می تواند نرخ کلیک سایت را نیز افزایش دهد.

برای ایجاد عنوان منحصر به فرد برای صفحات محصول و یا مقالات، می توان از نام دسته بندی و عنوان مقاله یا محصول استفاده کرد.

نام محصول – دسته بندی محصول | نام برند

۴- کلمات کلیدی مهم را در ابتدای عنوان قرار دهید

کلمات کلیدی ابتدای تگ عنوان، تاثیر بیشتری در رتبه بندی موتورهای جستجو دارند و همچنین بر اساس آنالیزهای صورت گرفته بر روی رفتار و تجربه کاربری، کاربران در صفحه جستجو معمولا به دو کلمه اول توجه بالایی دارند، بنابراین در ابتدای تگ عنوان، کلمات منحصر به فرد و مهم (مانند نام محصول برای عنوان صفحه محصول) را نمایش دهید.

نام برند | نام محصول – دسته بندی محصول

در این مثال نام برند در ابتدا و سپس مشخصات دیگر نمایش داده شده که اشتباه است چرا که نام برند شما اهمیت پایینتری نسبت به نام محصول برای کاربر دارد.

۵- از نام برند خود در عناوین استفاده کنید

اگر برند شناخته شده ای دارید، از نام برند خود در عناوین استفاده کنید چرا که می تواند به افزایش نرخ کلیک صفحات شما در نتایج جستجو کمک کند.

نام برند همیشه می تواند به عنوان یک بخش ثابت در عناوین قرار بگیرد البته گاهی اوقات گوگل به صورت اتوماتیک نام برند را برای برخی صفحات به نتیجه جستجو اضافه می کند.

۶- عنوان را برای مشتریان بنویسید نه گوگل

در حالی که تگ های عنوان برای سئو بسیار مهم هستند ، به یاد داشته باشید که هدف از نوشتن عنوان و نمایش در نتایج جستجو، جذب کلیک از بازدیدکنندگانی است که احتمالاً محتوای شما را با ارزش می دانند.

این مهم است که علاوه بر بهینه سازی و استفاده از کلمات کلیدی ، در هنگام ایجاد تگ های عنوان ، به نگاه و تجربه کاربر فکر کنید. تگ عنوان اولین تعامل بازدید کننده جدید با نام تجاری شما است بنابراین باید پیامی مثبت و متقاعدکننده را منتقل کند.

چرا Google از عنوان سئوی من استفاده نمی کند؟

گاهی اوقات گوگل ممکن است عنوانی را نمایش دهد که با عنوان نوشته شده توسط شما متفاوت است. این اتفاق می تواند آزاردهنده باشد اما راه آسانی برای وادار کردن گوگل به استفاده از عنوان تعریف شده شما وجود ندارد.

در حال حاضر این اتفاق ۳ توضیح احتمالی دارد:

۱- عنوان پر از کلمات کلیدی است

همانطور که جلوتر توضیح دادم، اگر در نوشتن عنوان بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده کنید (اصطلاحا over-optimization یا بهینه سازی بیش از حد) این احتمال وجود دارد که گوگل در نمایش عنوان صفحه، بازنویسی عنوان را در دستور کار قرار دهد. در این حالت برای رفع ایراد عنوان صفحه، عنوان را بازنویسی کنید.

۲- عنوان صفحه با متن جستجو (کوئری) مطابقت ندارد

در صورتی که محتوای یک صفحه شامل محتوای درخواستی در کوئری جستجوی گوگل باشد اما کوئری با عنوان صفحه مطابقت نداشته باشد، ممکن است گوگل عنوان صفحه را بازنویسی کند.

این اتفاق خیلی بد نیست و در اکثر مواقع کوئری درخواستی دقیقا با عنوان صفحه مطابقت کامل ندارد، اما اگر عنوان نوشته شده برای بخش عمده ای از جستجو ها نمایش داده نمی شود، بهتر است عنوان مورد بازنویسی قرار گیرد تا با کلمات کلیدی و جستجوهای با حجم بالا مطابقت پیدا کند.

۳- عنوان جایگزین وجود دارد

در برخی موارد اگر سایت دارای عنوان جایگزین مانند تگهای متا برای فیسبوک و توییتر باشد، ممکن است گوگل بجای استفاده از عنوان اصلی از این عناوین جایگزین استفاده کند.

این مورد هم لزوما بد نیست، اما اگر عنوان نامناسبی را برای سایت در صفحه نتایج جستجو ایجاد کرده باشد، می توان با بازنویسی عناوین جایگزین این مشکل را حل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *